Класним керівникам


Схема складання психолого­педагогічної
характеристики класу
I. Загальні дані
За роком народження
За статтю
II. Соціально­психологічні параметри сімей та особливості сімейного виховання учнів
Розподіл сімей:
за кількістю дітей у сім’ї;
за мірою повноти сімей;
за наявністю старших членів сім’ї (одночи багатопоколінні сім’ї);
за ступенем гармонійності внутрішньосімейних стосунків;
за стилем родинного спілкування (авторитарні, турботливі, тривожні, конфліктні);
за характером ставлення до дитини (зацікавлені, турботливі, тривожні, відчужені, безконтрольні).
Типові проблеми внутрішньосімейних стосунків і виховання дітей одного віку.
III. Особливості внутрішньоколективних взаємин учнів і характер педагогічного спілкування
Психологічна структура класного колективу (аналіз соціометричних даних).
Диференціація та інтеграція в колективі (характеристика соціологічного статусу учнів, характер взаємодопомоги, наявність ціннісно­орієнтаційної єдності, психологічна сумісність характерів, оцінок чи самооцінок учнів, згуртованість класу).
Товаришування та дружба в класі (наявність і характер симпатій, ділове співробітництво, групи за інтере­сами).
Рівень соціальної та моральної зрілості класного колективу (ставлення до навчання, сформованість активної життєвої позиції, відповідальність, почуття обов’язку, громадська активність).
Особливості спілкування зі вчителем (наявність індивідуального підходу, його психолого­педагогічна доцільність, труднощі та проблеми).
IV. Характеристика творчого потенціалу учнів
Рівень інтелектуального розвитку.
Індивідуальні особливості пам’яті, мислення, уваги, характеру.
Ставлення до навчання, рівень (%) умінь та навичок навчальної діяльності учнів.
Домінуючі причини низької успішності та вихованості учнів.
Рівень обдарованості дітей (з яких предметів має здібності або не встигає).
Моральна вихованість учнів.
Позаурочна діяльність (відвідування гуртків, секцій, рівень активності (%) в громадському ­житті).
Рівень естетичного розвитку та кругозору, здібності до творчої праці.
V. Загальні висновки і психолого­педагогічний прогноз подальшого розвитку колективу



Картка психолого­педагогічної характеристики учня
Загальні відомості про дитину
1. Анкетні дані:
прізвище, ім’я, по батькові             _________________
дата народження              __________________________
школа, клас (спеціалізація)           __________________
2. Відомості про стан здоров’я:
чи часто хворіє (часто, інколи, рідко)        ________
хронічні захворювання (які)          _________________
особливості функціонування нервової системи (підкреслити):
швидко стомлюється; стомлюється після тривалого навантаження, невтомний; швидко переходить від радості до смутку без видимої причини; адекватна зміна настроїв; стабільний у прояві настрою; переважає збудження; збудження й гальмування врівноважені; переважає гальмування.
3. Успішність:
найвищий бал ________ з предметів: __________________________________________________;
найнижчий бал _______________ з предметів: __________________________________________.
4. Позашкільні заняття:
заняття суспільно корисною працею (які) ____________________________________________________;
заняття художньою самодіяльністю (якою) ___________________________________________________;
заняття в гуртках, факультативах (яких) ______________________________________________________;
заняття в спортивних секціях (яких) ________________________________________________________.

Прояв особистісних якостей
Спрямованість інтересів
1. Суспільні доручення (постійні, тимчасові) __________________________________________________.
2. Суспільна активність (позначити):
бере активну участь у всіх суспільних справах, не зважаючи на власний час;
бере активну участь у суспільних справах, але намагається не витрачати на це свого вільного часу;
не проявляє активності в суспільному житті, але доручення виконує;
рідко бере участь у суспільних справах;
відмовляється брати участь у суспільних справах.
3. Працьовитість (позначити):
будь­яку роботу завжди виконує охоче, шукає роботу сам і намагається зробити її добре;
як правило, охоче береться за роботу, намагаючись виконати її добре;
рідко береться за роботу;
найчастіше намагається ухилитися від будь­якої роботи;
завжди ухиляється від виконання будь­якої ­справи.
4. Відповідальність (позначити):
завжди добре й у призначений строк виконує будь­яку доручену йому справу;
у більшості випадків добре й у строк виконує доручену йому роботу;
часто не виконує в строк (або виконує погано) доручену йому справу;
дуже рідко виконує доручену йому справу;
ніколи не виконує до кінця доручену йому ­справу.
5. Ініціативність (позначити):
виступає зачинателем багатьох справ, не прагнучи одержати за це ніякого визнання;
досить часто виступає зачинателем нових справ;
рідко сам починає нову справу;
ніколи не виступає зачинателем справ.
6. Організованість (позначити):
завжди правильно розподіляє свою роботу в часі й виконує її відповідно до плану;
у більшості випадків правильно розподіляє й у строк виконує свою роботу;
уміє правильно розподіляти й у строк виконувати свою роботу тільки в тому випадку, якщо після завершення кожного її етапу потрібно звітувати;
частіше не вміє правильно розподіляти свою роботу в часі;
не вміє розподіляти свою роботу в часі, витрачає час даремно.
7. Допитливість (позначити):
постійно активно довідується щось нове в різних галузях науки й культури;
у більшості випадків зацікавлений в одержанні нових знань із різних галузей науки й культури;
рідко прагне довідатися щось нове; як правило, цікавиться однією обмеженою галуззю знань;
як правило, не проявляє зацікавленості в набутті нових знань;
байдужий до нових знань будь­якого роду.
8. Акуратність (позначити):
завжди тримає свої речі в ідеальному порядку; завжди одягнений охайно, підібраний — і за партою, і біля дошки; береже громадське майно, завжди намагається привести його в порядок;
тримає в належному порядку власні й позичені йому речі (конспекти, книги); допомагає упорядковувати громадське майно (парти, інвентар тощо) скоріше з обов’язку;
не проявляє великого прагнення до підтримки порядку навколо себе; іноді приходить до школи нечепурним, неохайно вдягненим; байдужий до тих, хто псує громадське майно;
часто не піклується про свій зовнішній вигляд, стан своїх книжок, речей, не береже громадського майна, навіть псує його;
зовсім не піклується про те, щоб тримати свої речі в належному порядку, завжди неохайний, нечепурний; при нагоді не замислюючись псує громадське майно.
Ставлення до людей
1. Колективізм (позначити):
завжди проявляє турботу щодо знайомих і незнайомих людей, намагається кожному надати допомогу й підтримку;
схильний піклуватися про незнайомих людей, якщо це не заважає його особистим планам і справам;
нерідко проявляє байдужість до чужих справ і турбот, якщо це не зачіпає його особисто;
як правило, байдужий до турбот інших, зі своєї ініціативи їм не допомагає;
уважає зайвим піклуватися про незнайомих членів суспільства.
2. Чесність, правдивість (позначити):
завжди правдивий щодо своїх батьків, учителів, однокласників; говорить правду й тоді, коли йому це невигідно;
майже завжди правдивий щодо своїх батьків, учителів, однокласників;
часто говорить неправду заради власної вигоди;
майже завжди говорить неправду;
схильний завжди говорити неправду.
3. Справедливість (позначити):
активно бореться з тим, що вважає несправедливим;
не завжди бореться з тим, що вважає несправедливим;
рідко виступає проти того, що вважає несправедливим;
не домагається справедливості;
зовсім байдужий до проявів несправедливості.
4. Безкорисливість (позначити):
у своїх учинках завжди керується міркуваннями користі справи або інших людей, а не власної вигоди;
майже завжди керується міркуваннями користі справи або інших людей;
рідко керується у своїх учинках міркуваннями користі справи, а не власної вигоди;
у вчинках, як правило, керується міркуваннями власної вигоди;
у вчинках, як правило, завжди керується міркуваннями власної вигоди.
5. Товариськість (позначити):
завжди охоче вступає в контакт із людьми, любить працювати й відпочивати з іншими;
як правило, із задоволенням спілкується з іншими людьми;
прагне спілкуватися з обмеженим колом людей;
віддає перевагу індивідуальним формам роботи й відпочинку;
замкнутий, нетовариський.
6. Почуття товариськості (позначити):
завжди допомагає товаришам у важкій роботі й у важкі хвилини життя;
як правило, допомагає товаришам;
допомагає товаришам, коли його просять;
дуже рідко допомагає товаришам; якщо його просять, може відмовити в допомозі;
ніколи не допомагає товаришам у роботі, у важкі хвилини життя.
7. Чуйність (позначити):
завжди співчуває іншим, товариші часто діляться з ним своїми турботами;
щиро співчуває іншим, якщо не занадто поринений у власні думи;
поринений у власні почуття настільки, що це заважає йому розділяти почуття інших людей;
майже не вміє співчувати іншим;
зовсім не вміє співчувати іншим, товариші не люблять «боргувати» перед ним.
8. Увічливість, тактовність (позначити):
усі його вчинки й слова свідчать про повагу до інших людей;
майже завжди проявляє належну повагу до інших людей;
часто буває нечемний і нетактовний;
часто буває неприпустимо різкий, грубий; нерідко затіває сварки;
завжди різкий, невитриманий у спілкуванні як з ровесниками, так і зі старшими; у сварці ображає інших, грубить.
Ставлення до себе
1. Скромність (позначити):
ніколи не виставляє напоказ своїх заслуг;
іноді на прохання товаришів розповідає про свої справжні досягнення, достоїнства;
сам розповідає товаришам про всі свої справжні досягнення, достоїнства;
часто хвастається ще не зробленим і тим, у чому він брав дуже малу участь, до чого не причетний;
хвастається навіть незначними досягненнями, перебільшеними достоїнствами.
2. Упевненість у собі (позначити):
ніколи не радиться з іншими, не шукає допомоги навіть тоді, коли це варто було б зробити;
всі завдання, доручення виконує без допомоги інших; звертається по допомогу тільки у випадку нагальної необхідності;
часом, виконуючи важке завдання, не звертається по допомогу, хоча міг би просити допомоги, підтримки інших, навіть якщо сам може впоратися;
постійно, навіть у простих речах, має потребу в схваленні й допомозі інших.
3. Самокритичність (позначити):
завжди з увагою вислуховує справедливу критику й наполегливий у виправленні своїх недоліків;
у більшості випадків правильно реагує на справедливу критику, прислухається до добрих порад;
часом прислухається до справедливих зауважень, намагається їх ураховувати;
до критичних зауважень, порад ставиться неуважно, але намагається виправляти недоліки;
відкидає будь­яку критику; відмовляється визнавати свої очевидні промахи, нічого не робить для їхнього виправлення.
4. Уміння розраховувати свої сили (позначити):
завжди тверезо оцінює свої власні сили, вибираючи завдання й справи під силу — не занадто легкі й не занадто важкі;
як правило, вірно зіставляє свої сили й труднощі завдання;
іноді бувають випадки, коли учень погано зіставляє свої сили й труднощі дорученої справи;
у більшості випадків не вміє порівнювати свої сили й труднощі справи;
майже ніколи не вміє правильно порівнювати свої сили й труднощі завдання, справи.
5. Прагнення до успіху, першості (позначити):
завжди й у всьому прагне бути першим (у навчанні, спорті й т. д.), наполегливо цього домагається;
прагне бути в числі перших у багатьох областях, але особливу увагу приділяє досягненням у якій­небудь одній області;
прагне в чомусь одному, що особливо цікавить, домогтися визнання, успіху;
дуже рідко прагне до успіху в якій­небудь діяльності, легко задовольняється положенням «середняка»;
ніколи не прагне в чому­небудь бути першим, одержує задоволення від самої діяльності.
6. Самоконтроль (позначити):
завжди ретельно зважує свої слова й учинки;
не завжди ретельно контролює свої слова й ­учинки;
здебільшого вчиняє нерозважно, розраховує на везіння;
майже завжди вчиняє нерозважно, недостатньо ретельно контролює себе;
постійно вчиняє нерозважно, у розрахунку «на везіння».
Вольові якості особистості
1. Сміливість (позначити):
завжди сміло вступає в боротьбу, навіть якщо супротивник сильніший від нього самого;
у більшості випадків вступає в боротьбу, навіть якщо супротивник сильніший від нього самого;
не завжди може змусити себе вступити в боротьбу із супротивником, сильнішим від нього самого;
у більшості випадків відступає перед силою;
завжди відступає перед силою, боїться.
2. Рішучість (позначити):
завжди самостійно, без коливань приймає відповідальне рішення;
у більшості випадків без коливань приймає відповідальне рішення;
іноді коливається перед відповідальним рішенням;
рідко приймає яке­небудь відповідальне рішення;
не в змозі самостійно прийняти яке­небудь відповідальне рішення.
3. Наполегливість (позначити):
завжди домагається виконання наміченого, навіть якщо потрібні тривалі зусилля, не відступає перед труднощами;
як правило, прагне виконати намічене, навіть якщо при цьому стикається з труднощами; протилежні випадки рідкі;
доводить до кінця задумане лише в тому випадку, якщо труднощі його виконання незначні або вимагають короткочасних зусиль;
дуже рідко доводить до кінця задумане, навіть якщо стикається з незначними труднощами;
стикнувшись із труднощами, відразу ж відмовляється від спроб виконати намічене.
4. Самовладання (позначити):
завжди вміє придушити небажані емоційні прояви;
як правило, уміє впоратися зі своїми емо­ціями;
часом не вміє впоратися зі своїми емоціями;
часто не може придушити небажані емоції;
погано володіє своїми почуттями, легко впадає в стан розгубленості, пригніченості та ін.
Місце  дитини в  колективі
1. Авторитет у класі (позначити):
має безумовний авторитет практично серед усіх однокласників: його поважають, зважають на його думку, довіряють відповідальні справи;
має авторитет серед більшості однокласників;
має авторитет тільки серед однокласників (якогось угруповання: тільки серед хлопчиків або серед дівчаток);
має авторитет в окремих учнів;
у класі авторитету не має.
2. Симпатії (позначити):
є улюбленцем класу, йому прощають окремі недоліки;
у класі діти ставляться до нього із симпатією;
користується симпатією в окремих дітей;
у класі його не люблять.
3. Авторитет у позашкільних об’єднаннях (позначити):
є визнаним авторитетом у якомусь  із позашкільних об’єднань (спортивна школа, музична школа, дворова компанія й т. д.);
має авторитет у більшості членів якогось із позашкільних об’єднань (спортивна школа, музична школа, дворова компанія й т. д.);
має авторитет в окремих членів позашкільних об’єднань (у спортивній школі, дворовій компанії й т. д.);
є членом якогось позашкільного об’єд­нан­ня, але авторитетом там не користується (спортивна школа, клуб і т. д.);
не є членом ніякого позашкільного об’єд­нання.
Особливості психічних процесів і емоцій
1. Увага (позначити):
завжди легко й швидко зосереджує свою увагу на поясненні вчителя; ніколи не відволікається на уроці, помилок через неуважність у роботах не припускається;
досить уважно слухає пояснення вчителя; відволікається рідко, іноді трапляються помилки через неуважність;
не завжди уважно слухає пояснення вчителя; періодично відволікається, часто робить помилки через неуважність, але виправляє їх під час перевірки;
слухає досить уважно тільки в тому випадку, якщо йому цікаво; часто відволікається; постійно припускається помилок через неуважність, під час перевірки не завжди виправляє їх;
як правило, повільно та з трудом зосереджує увагу на уроці, мало що засвоює з пояснень учителя через постійні відволікання; припускається великої кількості помилок через неуважність і не помічає їх під час перевірки.
2. Пам’ять (позначити):
під час завчання завжди попередньо розбирається в структурі й змісті матеріалу, але матеріал, що вимагає механічного завчання, запам’ятовує легко;
під час завчання може запам’ятати лише те, у чому попередньо розібрався; матеріал, що вимагає механічного запам’ятовування, дається з трудом;
матеріал, що вимагає механічного завчання, засвоює дуже легко, досить 1–2 рази переглянути його; має звичку не розбиратися в структурі й змісті матеріалу, який заучує;
для запам’ятовування матеріалу багаторазово механічно повторює його, без розбору й осмислення, робить значеннєві помилки.
3. Мислення (підкреслити):
швидко схоплює суть матеріалу, завжди в числі перших розв’язує задачі, часто пропонує власні оригінальні розв’язання;
досить швидко розуміє матеріал, швидше за багатьох інших розв’язує задачі, іноді пропонує власні оригінальні розв’язання;
задовільно розуміє матеріал після пояснення вчителя, розв’язує задачі в середньому темпі, звичайно власних оригінальних розв’язань не пропонує;
у числі останніх уловлює суть пояснень викладача, відрізняється повільним темпом обмірковування й розв’язання задач;
розуміє матеріал тільки після додаткових занять, украй повільно розв’язує задачі, сліпо використовуючи при цьому відомі шаблони.
4. Емоційна реактивність (позначити):
завжди емоційно жваво реагує на будь­які життєві явища; його можуть глибоко, до сліз схвилювати розповідь, кінофільм;
звичайно емоційно жваво реагує на життєві явища, але рідко що його може схвилювати гли­боко;
рідко проявляє живу емоційну реакцію на події;
жива емоційна реакція практично відсутня.
5. Загальний емоційний тонус (позначити):
постійно жвавий, дуже активний у всіх сферах шкільного життя, в усе втручається, береться за всі справи;
жвавий, у міру активний у всіх сферах шкільного життя;
жвавий, активний тільки в деяких сферах шкільного життя;
у порівнянні з товаришами менш активний і жвавий;
практично завжди млявий, апатичний у всіх сферах шкільного життя, незважаючи на те що здоровий.
6. Емоційна врівноваженість (позначити):
завжди спокійний, у нього не буває сильних емоційних спалахів;
звичайно спокійний, емоційні спалахи дуже ­рідкі;
емоційно врівноважений;
підвищена емоційна збудливість, схильний до бурхливих емоційних проявів;
запальний, часті сильні емоційні спалахи з не­знач­ного приводу.
Психолого­педагогічні рекомендації з подальшої роботи зі школярем:

Паспорт класу
Зразок
Проблема класу: створення тісного колективу класу, мотивація учнів до навчання, сприяння формуванню норм етики та моралі, культури поведінки учнів, формування життєвих компетенцій школярів шляхом усебічного розвитку.

У класі навчається ___учня, з них ___ хлопців і ___дівчат. ____ учнів — 199_ року народження, __ учнів — 199__ року народження, __ учень — 199__ року народження. Усі діти класу навчаються у      № _______ з 1 класу. Клас середнього рівня успішності, ___ учнів класу мають високий рівень знань, ____ учнів навчаються на достатньому рівні, ____ мають знання середнього рівня і _____ учнів знаходяться на початковому рівні знань. ___________ та ______________ закінчили курс ____ класу з однією ___­кою з алгебри. Доcягти певних результатів з вивчення предметів прагнуть __ дітей класу.
Навчальний план для ____ класу передбачає вивчення курсу ________________________. В програму класу введено спецкурс «_____________________________», заплановано виховні години, які дають змогу розуміння культури спілкування, а також сприяють формуванню колективу.
Переважна більшість дітей виховуються в повних сім’ях, доброзичливій атмосфері. На особливу увагу потребують сім’ї, де діти виховуються з бабусями, а батьки з ними не проживають — ______ та сім’я _______ — батьки випивають, конфлікти, які відбуваються в сім’ї відображуються на поведінці дітей.
Усі діти беруть активну участь у житті школи та класу, серед учнів класу було організовано розподіл обов’язків, які вони виконуватимуть протягом року. Клас досить згуртований. Яскравого лідера у класі немає, але є група ____ юнаків та ___ дівчаток, які є організаторами всіх класних справ. Це відповідальні діти, вони ніколи не підводять (ПІБ). Зовсім байдужих до роботи класу немає. Є група дітей ___, які не виявляють ініціативи, але всі доручення виконують. Треба звернути увагу, що на уроках існує проблема надмірного шуму, яка заважає вчителям та викликає натяки з їх боку. Особливо насторожує гіперактивна поведінка окремих учнів — ___________ ___________. Для боротьби з цим потрібен постійний контроль за поведінкою у класі.
Є в класі інвалід дитинства, ця дитина знаходиться на індивідуальному навчанні.
Враховуючи індивідуальні особливості класу, можна визначити задачі виховної роботи на _________ навчальний рік.
Задачі виховної роботи на ___________ навчальний рік:
виховувати в учнів почуття дружби, співчуття, допомоги ближньому;
виховувати вміння планувати свій вільний час;
вивчати етичну граматику, сприяти формуванню норм етики та моралі;
вчити дітей піклуватися про стан свого здоров’я та прищеплювати вміння запобігати випадкам дитячого травматизму;
сприяти становленню іміджу класу, школи;
виховувати повагу до рідного краю, української культури та національних обрядів.





Циклограма роботи класного керівника

Щоденно
З’ясування причин відсутності учнів на заняттях, фіксація пропусків у класному журналі.
Бесіди з учнями, що запізнюються на уроки.
Організація чергування в класі.
Індивідуальна робота з учнями.
Контроль зовнішнього вигляду школярів.

Щотижня
Проведення виховної години.
Проведення заходів у класі за планом роботи.
Робота з активом класу, організація діяльності органів учнівського самоврядування.
Контроль за виконанням доручень.
Організація прибирання класної кімнати.
Робота з учителями-предметниками, що працюють у класі.

Щомісяця
Проведення бесіди з безпеки життєдіяльності.
Організація чергування класу по школі.
Відвідування уроків учителів-предметників у своєму класі.
Тестування та анкетування учнів із метою вивчення їхніх індивідуальних особливостей та аналізу розвитку учнівського колективу.
Контроль за станом підручників.
Відвідування самопідготовок.

Один раз на семестр
Оформлення класного журналу за підсумками семестру, складання звіту успішності.
Заповнення моніторингових таблиць.
Участь у роботі семінару, методичного об’єднання класних керівників.
Аналіз виконання плану роботи, коригування плану виховної роботи.
Складання плану роботи на канікули.

Один раз на рік
Аналіз та складання плану виховної роботи.
Проведення відкритого виховного заходу.
Оформлення особових справ учнів.
Статистичні відомості про клас (на 5 ве­ресня).
Робота з підручниками (видання на початку навчального року та здавання в бібліотеку наприкінці року).
Написання характеристик (за необхідністю).


Немає коментарів:

Дописати коментар